Przejście z przedszkola do szkoły to bardzo duża zmiana w życiu każdego dziecka. Aby odbyło się to bez większych problemów, w miarę płynnie należy malucha odpowiednio wcześnie przygotować na to zdarzenie. Właściwie podjęte działania powinny przyczynić się do osiągnięcia przez dziecko tak zwanej gotowości szkolnej.
Co to jest gotowość szkolna i jak ją osiągnąć w pożądanym czasie?
Gotowość szkolna najogólniej rzecz ujmując to szereg umiejętności, które 6-7 letnie dziecko powinno nabyć, aby poradzić sobie w nowej dla niego sytuacji. Składają się na to umiejętności związane ze sprawnością motoryczną i ruchową, ale także przygotowanie od strony intelektualnej i emocjonalnej. W szkole dziecko będzie musiało dostosować się do nowej rzeczywistości, innych zasad, zacznie je obowiązywać system ławkowo-lekcyjny, chociaż dotychczas bawiło się głównie na dywanie itp. Jeśli dziecko będzie miało braki w sferze fizycznej, intelektualnej, społecznej czy emocjonalnej to może sobie nie radzić z nowymi wyzwaniami.
Warto zastosować odpowiednie metody pracy, które będą dziecko stymulowały w różnych obszarach rozwoju. Jako że, dzieci w wieku przedszkolnym mają dużo energii i wyraźną potrzebę jej spożytkowania warto postawić na sport. Zabawy związane z aktywnością fizyczną, w które odpowiednio wplata się walory edukacyjne dają wiele pożądanych rezultatów, między innymi wzrost sprawności fizycznej, rozładowanie emocji, nabywanie nowych umiejętności. To przede wszystkim sposób na naukę poprzez zabawę.
Zabawy ruchowe dają wiele frajdy i bardzo dobrze stymulują. Dzięki nim rozwijają się funkcje percepcyjno-motoryczne, które między innymi składają się na gotowość szkolną. Przykładowo, gdy zależy nam na rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej to podejmujemy zabawy typu „rzut do celu” przy pomocy piłki czy woreczka – dziecko musi skupić uwagę, zmotywować się wewnętrznie, odpowiednio dozować wkładany wysiłek, dochodzi także aspekt rywalizacji i zasady fair play. To bardzo potrzebne umiejętności w szkole.
Takie zabawy mogą również wyzwalać talenty i potencjał dziecka, a także jego zainteresowanie określoną dyscypliną sportu. Brak odpowiednich bodźców może skutkować z kolei biernością, brakiem samodzielności i nieumiejętnością radzenia sobie dziecka w szkole. Aktywność fizyczna, zajęcia sportowe wiele uczą, przyczyniając się do osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej. Przy tym dzieci chętnie podejmują tego typu aktywności i przygotowanie do nowego etapu w ich życiu odbywa się w sposób dla nich przyjemny i nienachalny.