Witaminy

Co powinniśmy zrobić, by wzmocnić swój organizm?

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy odnotowuje się znaczny wzrost zachorowań na przeziębienie, grypę i różnego typu infekcje. W tym czasie również nasz organizm staje się bardziej osłabiony, przez co jest bardziej podatny na atak wirusów, bakterii, grzybów oraz alergii. Pewnie w tej chwili trochę Cię zaniepokoiłam, ale spokojnie, jest przecież wiele rozwiązań, które pomogą Ci w naturalny sposób poprawić swoją odporność. Co masz zatem robić? Przede wszystkim musisz być gotowa na zmiany, bo często to nasze złe nawyki sprawiają, że odporność organizmu spada.

Niestety, ale prawdą jest, że to my swoimi czynami sprawiamy, że zakłócamy pracę układu immunologicznego. Szkoda, bo przecież to on chroni nas przed wszelkimi czynnikami chorobotwórczymi. Dlatego też każdy z nas powinien dołożyć wszelkich starań, by zamiast mu dokładać pracy, wesprzeć go w tej trudnej walce. Na pewno w okresie jesienno-zimowym warto pomyśleć o zapewnieniu organizmu odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych. Fakt, nie są one materiałem budulcowym, ani też nie dodadzą nam energii, ale zapewnią prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu.

Odporność – jak się kształtuje?

W chwili narodzin mamy odporność wrodzoną. To, jak się ona rozwinie później zależy tylko od nas. Możemy wzmacniać odporność poprzez wystawianie jej na kontakt z różnego typu mikroorganizmami. Co ciekawe, im więcej będzie miała do czynienia z bakteriami i wirusami,tym później nasza odporność będzie silniejsza. Zastanawiasz się, jak to możliwe? Komórki odpornościowe wraz limfocytami wytwarzają przeciwciała, które potrafią zwalczyć wszystkie atakujące organizm patogeny. Układ immunologiczny potrafi się restartować, ale by mógł to robić dobrze, powinniśmy zadbać o komórki odpornościowe, które właśnie się odnawiają. Można to zrobić na różne sposoby, ale najprostsze rozwiązania są zawsze najlepsze. Bez wątpienia jednym z nich jest zdrowa i zbilansowana dieta. Dodatkowo można włączyć do tego regularną aktywność fizyczną, dużo odpoczynku, regularny sen i zadbać o wewnętrzny spokój.

Wzmocnienie organizmu

Pamiętajmy, że komórki układu odpornościowe żyją bardzo krótko (do trzydziestu sześciu godzin). Jeśli chcemy wzmocnić swoją odporność, to koniecznie musimy wziąć pod lupę swój styl życia. Nie da się ukryć, że większość z nas nie prowadzi zbyt zdrowego trybu, co później odbija się negatywnie na naszym zdrowiu. Dlatego przede wszystkim trzeba zacząć żyć zdrowo, szczepić się oraz zażywać witaminy.

WitaminyJeśli nie dostosujemy się do tego, to nasz organizm będzie osłabiony. Konsekwencje szybko odczujemy na sobie, gdyż mogą pojawiać się częste infekcje, spadnie nasza koncentracja i będziemy zmagać się z bólami głowy. Co więcej mogą wystąpić bóle mięśni i stawów, zawroty głowy oraz spadnie nasze ogólne samopoczucie.

Witaminy na wzmocnienie organizmu

Przede wszystkim konieczna będzie zmiana diety na bardziej wartościową. Posiłki powinny być zróżnicowane, bogate w warzywa, owoce, mięsa i podroby. Tylko w taki sposób jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników.

Przede wszystkim potrzebujemy:

  • witaminy A – dzięki której dorastają komórki immunologiczne. Witaminy A jest dużo w jajach, podrobach, serach, maśle, pietruszce i niektórych gatunkach ryb.
  • Witaminy C – podbudowuje naczynia krwionośne i wywiera wpływ na odporność. Znaleźć ją można w chrzanie, natce pietruszki, czerwonej papryce, jarmużu, szpinaku, czarnej porzeczce, truskawkach, poziomkach i cytrusach (grejpfruty, pomarańcze i cytryny).
  • Witaminy D – chroni przed różnego typu chorobami i pomaga zachować równowagę fizjologiczną organizmu. Pod dostatkiem jej w tranie, tłustych rybach morskich, podrobach i mięsie. W przypadku witaminy D istnieje też inny sposób na jej uzupełnienie, wystarczy zwiększyć kontakt z naturalnymi promieniami słonecznymi.
  • Selen – mobilizuje do pracy komórki odpornościowe. Aby dostarczyć organizmowi jego optymalną dawkę, warto sięgnąć po ryby, podroby oraz rośliny strączkowe.
  • Cynk – przyczynia się do namnażania komórek odpornościowych. Cynku jest pod dostatkiem w warzywach, czerwonym mięsie oraz w orzechach.
  • Żelazo – ogranicza wystąpienie infekcji oraz zakażeń. Znaleźć go można między innymi w produktach zbożowych, jak również w warzywach i owocach.

Co pomoże nam pomóc wzmocnić organizm?

Zdążyliśmy już ustalić, że aby wzmocnić organizm powinniśmy dostarczać mu odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Można je dostarczyć na różne sposoby, więc każdy z nas ma szanse wybrać, które rozwiązanie jest dla nas najlepsze i najwygodniejsze. Najczęściej zalecana się przyjmowanie witamin w postaci żywności, gdyż wiele produktów spożywczych jest w stanie uzupełnić w sposób naturalny niedobory w organizmie. Innym rozwiązaniem, które również można wziąć pod uwagę jest połączenie zdrowej diety z zażywaniem witamin. Ostatnia spośród możliwości polega na przyjmowaniu suplementów diety oraz preparatów farmaceutycznych.

Pamiętajmy, że witaminy stymulują nasz rozwój, wywierają też wpływ na ogólny stan zdrowia, jak również na odporność i wydolność organizmu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ