czwartek, Styczeń 21, 2021
Strona 22

Kolorystyka w pokoju dziecięcym

0
Kolorystyka w pokoju dziecięcym

Ludzie urządzając swoje mieszkania nie zawsze zdają sobie sprawę z wagi doboru kolorystyki. Barwy, które nas otaczają wywierają określony wpływ na nasz nastrój. Ważne zatem by odpowiednio dobierać kolory, szczególnie w pomieszczeniach, w których spędzamy najwięcej czasu.

Zasady doboru kolorystyki w pomieszczeniach

Dotyczy to oczywiście również pokoju dziecięcego. Na jakie kolory zatem się zdecydować? Sprawa jest nieco bardziej złożona niż mogłoby się to wydawać. Urządzając poszczególne pomieszczenia w domu powinniśmy decydować się na wybór barw w zależności od przeznaczenia danego pomieszczenia. Zatem przykładowo w sypialni stosuje się kolory jasne, stonowane, ciepłe – takie, które kojarzą się z harmonią, spokojem. Wśród takich barw dobrze się wypoczywa. Do biura z kolei zastosujemy kolory bardziej pobudzające do działania, energetyczne, stymulujące kreatywność. W salonie dobrze sprawdzają się odcienie natury. Co zatem zrobić w odniesieniu do pokoju dziecka, który zazwyczaj spełnia rolę kilku pomieszczeń jednocześnie? Dziecko tam śpi, odpoczywa, bawi się i uczy. Dobrze jest poznać znaczenie psychologii kolorów, która określa symbolikę i wpływ koloru na samopoczucie człowieka.

Kolory w pokoju dziecka

W przypadku pokoi dziecięcych dobrze sprawdza się biel, zarówno jeśli chodzi o ściany, jak i meble. Biały to kolor kojarzący się ze świeżością, czystością, pewnego rodzaju rozanieleniem, więc stanowi gwarancję odpowiedniego wypoczynku. Pod warunkiem jednak, że nie jest go zbyt dużo. Stworzenie szpitalnego, zbyt sterylnego obszaru daje odwrotny skutek, przywodząc na myśl skojarzenia chłodu i pustki. Pamiętajmy, że w pokoju dziecka będzie wiele kolorowych zabawek, dodatków, które świetnie przełamią biel.

Warto sięgać także po błękity, szczególnie w przypadku chłopców. To kolor nieba, kojarzony z letnimi miesiącami, chwilami relaksu. Uważajmy, gdyż ciemne i zimne odcienie niebieskiego mogą przygnębiać. Jeśli stosujemy chłodne kolory to warto je łączyć z ciepłymi i bardziej energetycznymi kolorami, np. czerwonym i pomarańczowym.

Często rodzice decydują się na aranżacje w kolorze zielonym. To popularny kolor o działaniu uspokajającym, kojącym nerwy i zmęczony wzrok. Stosuje się ją w pokoju dzieci nadpobudliwych, aby nieco je uspokoić i ujarzmić ich entuzjazm.

Żółte barwy stymulują procesy intelektualne, zachęcają do działania. Podobnie jak to jest, gdy na niebie pojawi się słońce, nasza energia diametralnie się zmienia. Stajemy się pobudzeni, bardziej zadowoleni z życia. Nadmierna ilość tej barwy przez dłuższy czas, może jednak też męczyć, bowiem człowiek nie może trwać zbyt długo w stanie notorycznego pobudzenia. To byłoby wyczerpujące dla organizmu.

Ostrożnie stosujmy czerwień. Jest to kolor kojarzony z agresją i takie też emocje wyzwala. Przebywając w pomieszczeniu zdominowanym tym kolorem można odczuwać irytację i zdenerwowanie.

Szeroka gama fioletów jest szczególnie chętnie stosowana w pokojach dla dziewczynek. Jasne odcienie nadają pomieszczeniom łagodności i ocieplają je. Z kolei róże stosowane są szczególnie w pokojach małych księżniczek. To kolor, z którego niestety się wyrasta i zapewne starsza dziewczynka, posiadająca różowy pokój, w pewnym momencie uzna, że jest to kolor zbyt infantylny.

Stosować zestawienia kolorystyczne?

Ekonomiczniej jest zaopatrzyć się w jedną farbę i jeden kolor. Uważam jednak, że warto eksperymentować i tworzyć interesujące zestawienia kolorystyczne. Można łączyć barwy na zasadzie podobieństw, czyli najlepiej jasny z jasnym, a dużo mniej preferowanym rozwiązaniem jest zestawienie kolorów ciemnych z ciemnymi. Można także pokusić się o zestawienie na zasadzie kontrastu, np. jedna ściana ciemna, pozostałe jasne.

Czym kierować się dobierając kolory?

Dobierajmy kolorystykę w zależności od wieku, płci oraz preferencji dzieci. Kolory odgrywają ważną i niestety często niedocenianą rolę w naszym życiu. Warto szukać inspiracji, aby stworzyć dla dziecka piękne, jedyne w swoim rodzaju miejsce, do którego zawsze będzie chętnie wracało.

Pierwsze buty naszego dziecka

0
Pierwsze buty naszego dziecka

Kiedy dziecko jeszcze nie potrafi chodzić to mamy niejednokrotnie decydują się na zakup malutkich słodkich bucików, które mają spełniać głównie funkcję estetyczną. Muszą być oczywiście odpowiednio dopasowane, aby dziecko nie odczuwało jakiegokolwiek dyskomfortu, jednak, gdy maluch jeszcze nie chodzi nie muszą spełniać typowo praktycznych funkcji. Sprawa zaczyna zupełnie inaczej wyglądać, gdy dziecko podejmuje naukę chodzenia. Zakup butów musi być na tym etapie bardzo dobrze przemyślany. Decyzję trudno podjąć, tym bardziej, że naukowcy spierają się co do wielu kwestii w tym zakresie. Jedni zalecają odkładanie zakupów butów najdłużej jak się da, a z kolei inni uważają, że warto już od początku zaopatrzyć dziecko w lekkie, antypoślizgowe obuwie na gumeczkach. Rodzice muszą samodzielnie podjąć decyzję w tym zakresie, żaden wybór nie przyniesie jakiś większych negatywnych skutków.

Co jest najważniejsze podczas zakupu butów?

Gdy już dochodzimy do momentu, że zdajemy sobie sprawę, iż obuwie jest niezbędnym elementem garderoby dziecka to przede wszystkim zwracamy uwagę na jego rozmiar. Od jego odpowiedniego doboru zależy dobre samopoczucie dziecka, gdyż nic nie powinno go nic uwierać, uciskać, a tym bardziej powodować deformacji stópek. Mierzenie stopy dziecka powinno odbywać się z wykorzystaniem sznurka lub patyczka oraz centymetra – to sprawdzony domowy sposób. Rynek oferuje oczywiście specjalne urządzenia spełniające to zadanie.

Druga kwestia to stabilność obuwia, aby nie powodowało ono zachwiania równowagi i częstych upadków, które mogę okazać się niebezpieczne w skutkach.

Nie bagatelizujmy kwestii materiału, z którego obuwie jest wykonane. Dobieramy buty w zależności od pory roku oraz ich przeznaczenia – czy ma to być obuwie do użytku domowego, a może służące do wyjść na zewnątrz. Podstawowym kryterium doboru powinno być to, aby stopa dziecka nie przegrzewała się i nie pociła nadmiernie. Decydujmy się zatem na materiały naturalne, zapewniające prawidłową cyrkulację powietrza. Sięgajmy po skórę naturalną i przewiewne materiały tekstylne, np. goretex czy sympatex.

Poza tym buty powinny być lekkie, ledwo odczuwalne przez dziecko na stopie. Ciężkie obuwie powoduje dyskomfort i szybkie zmęczenie dziecka.

Jak dokonać pierwszego zakupu obuwia?

Na pierwsze zakupy zabierajmy dzieciaczka ze sobą. Nie zawsze maluch jest w stanie udzielić nam interesującej nas informacji o tym czy but jest odpowiedni, ale jednak każda mama będzie miała możliwość zobaczenia na własne oczy jak but leży na stopie i jak dziecko się w nim porusza.

Urządzamy pokój dziecka – jakie wybrać dekoracje?

0
Urządzamy pokój dziecka - jakie wybrać dekoracje?

Urządzanie pokoju maluszka to bardzo przyjemne zajęcie dla rodziców. Okazuje się, że aranżacja tego miejsca wcale nie musi pochłonąć dużej ilości pieniędzy. Poradzimy jak stworzyć gustowne pomieszczenie, w którym każde dziecko będzie się dobrze czuło. Zamiast inwestować w drogie meble, warto skupić się na nowoczesnych trendach w zakresie doboru dodatków. Odpowiednio zastosowane dekoracje, odnoszące się do preferencji i zainteresowań dziecka, potrafią ożywić i uatrakcyjnić każde pomieszczenie. Za ich pomocą można stworzyć urokliwe miejsce – swojego rodzaju oazę spokoju dla maluszka. Wykorzystajmy w tym zakresie swoją kreatywność, bawmy się kolorami i kształtami. Bardzo duże znaczenie odgrywa sam pomysł, bowiem zwykły pokój można zmienić w pomieszczenie tematyczne, zależne od preferencji dziecka. W przypadku dziewczynek można stworzyć miejsce imitujące wystrojem zamek czy ogród, w przypadku chłopców statek czy dżunglę.

Podstawowe dekoracje, na które warto się zdecydować

Naklejki stanowią bardzo dobry pomysł na niedrogie, a efektowne udekorowanie pokoju dziecka. Producenci oferują aktualnie naklejki, które można odklejać ze ścian bez ich niszczenia. Jest to przydatne, gdyż można je wymienić bądź zupełnie zdjąć, np. w sytuacji, gdy dziecko uzna, że są one już zbyt dziecinnym elementem. Przyozdabiajmy nimi meble, okna, drzwi, nie trzeba ograniczać się wyłącznie do ścian. Niech dziecku towarzyszą w jego pokoju bajkowe postaci, bądź zwierzątka które lubi.

Nowym trendem są drewniane literki, z których można tworzyć różne kompozycje i napisy oraz nadać im dowolny kolor, poprzez samodzielne ich pomalowanie. Można zastosować alfabet w pokoju, który oprócz funkcji dekoracyjnej, będzie stanowił również walor edukacyjny.

Świetnym pomysłem jest zastosowanie farby tablicowej, po której dziecko będzie mogło pisać kredą – a jakiemu dzieciakowi nie sprawia to frajdy? Chyba każdy maluch to lubi. Wydzielona przestrzeń na takie rysunki, które można ścierać, zapobiega powstawaniu różnego rodzaju ornamentów w miejscach do tego nieprzystosowanych, a tym samym nie pojawia się konieczność przemalowywania pokoju. Rynek oferuje także farby magnetyczne, które bardzo fajnie funkcjonują w połączeniu z farbą tablicową. Można do takiej powierzchni przyczepiać magnesy, niczym na lodówce.

Dekoracje okienne zawsze nadają określonego charakteru pomieszczeniom. Można postawić na minimalizm w postaci rolet czy żaluzji. Pokój będzie wydawał się być bardziej praktyczny i przestrzenny. Ale można również zdecydować się na firanki i zasłonki, które sprawią, że pomieszczenie nabierze przytulności. Zwróćmy uwagę na praktyczną funkcję dekoracji okiennych – czyli na możliwość izolacji od światła dziennego.

Również decyzje w zakresie oświetlenia mają wpływ na wykreowanie określonego klimatu pomieszczeń. Zamiast decydować się na jeden żyrandol, warto mieć kilka źródeł światła. Światło jasne do czytania i nauki oraz światło słabsze, o ciepłej barwie podczas relaksu dziecka.

Dekoracja podłogi też nie jest bez znaczenia. Brak dywanów nadaje surowości pomieszczeniu. Jeden dywan większy, bądź kilka mniejszych nada uroku każdemu pomieszczeniu. Weźmy pod uwagę fakt, że dzieci bardzo lubią zabawy na dywanie.

Rozszerzenie diety dziecka – zalety gotowych posiłków

0
Rozszerzenie diety dziecka - zalety gotowych posiłków

Kobieta początkowo karmi dziecko samym mlekiem – naturalnym lub sztucznym. Odbywa się do mniej więcej do 5-6 miesiąca życia dziecka. Następnie przychodzi moment rozszerzenia diety maluszka i tu rodzi się zasadnicze pytanie – w jakiej kolejności wprowadzać nowe pokarmy? Oczywiste jest to, że każdy rodzic chce jak najlepiej dla swojego dziecka i stąd w jego głowie pojawia się wiele trudnych do rozwiązania dylematów. Między innymi czy zdecydować się na posiłki przygotowywane w domu czy na te gotowe, spoczywające na półkach sklepowych.

Posiłki samodzielnie przygotowywane czy słoiczkowane?

Specjaliści przekonują, że oferowane przez producentów żywności posiłki dla dzieci są zdrowe i przygotowywane z najwyższą starannością. Obowiązują ich bowiem dużo bardziej restrykcyjne normy przygotowywania i przechowywania tego rodzaju dań. Z jednej strony samodzielnie przygotowując posiłek mamy pewność, co podajemy dziecku. Można jednak dyskutować na temat wartości używanych do tego produktów czy samego też sposobu przygotowania posiłków. Zwolennicy produktów słoiczkowych argumentują swoje poglądy tym, że taki pokarm jest odpowiednio zbilansowany przez dietetyków, a przepisy gwarantują użycie do ich produkcji wyłącznie najwyższej jakości składników.

Zalety dań w słoiczkach

Jak wspomniano dobór składników i kontrola ich przygotowywania gwarantuje wysoką jakość tych produktów. Są to dania poręczne, które można ze sobą gdzieś zabrać i idealnie sprawdzają się w przypadku mam czynnych zawodowo, które nie mają czasu na samodzielne gotowanie, miksowanie, przecieranie itp. Oczywiście takie produkty nie mogą posiadać konserwantów ani sztucznych barwników, w zasadzie niczego co mogłoby mieć negatywny wpływ na zdrowie maluszka. Nowoczesne rozwiązania w zakresie technologii pakowania i przechowywania produktów gwarantują im długą datę przydatności do spożycia, można zatem zrobić sobie zapasy.

Zasady rozszerzana diety dziecka

Słowo: „Stopniowo” najlepiej oddaje ideę tego procesu. Zaczynamy od dań jednoskładnikowych, typu marchewka lub jabłko. Z dnia na dzień zwiększajmy porcje, przyzwyczajając dziecko do przyjmowania nowych pokarmów.

W następnej kolejności można zdecydować się na połączenie dwóch, trzech składników, przy czym jednym z nich może być już chude mięso (kurczak, jagnięcina, cielęcina).

Dostosowujmy pokarmy do wieku dziecka, gdyż nie chodzi tu wyłącznie o wartość odżywczą, ale także o stopień rozdrobnienia pokarmu. Nieodpowiedzialne decyzje w tym zakresie mogą spowodować zadławienie się dziecka, do czego nie można dopuścić, gdyż to bardzo stresująca dla wszystkich sytuacja. Z kolei dzieciom starszym, które już powinny podjąć naukę gryzienia, przeżuwania nie fundujmy lejących się papek.

Przechowujmy posiłki zgodnie z zaleceniami producentów. Zazwyczaj do 48h od momentu otwarcia w warunkach chłodniczych.

Na co zwracać uwagę podczas przygotowywania przygotowując posiłków ze słoiczków?

Na wieczko, które musi być wklęsłe, a podczas otwierania powinniśmy usłyszeć charakterystyczne kliknięcie. Jeśli dziecko nie zjada jeszcze całego słoiczka to nie podawajmy pokarmów bezpośrednio z niego, aby zapobiec dostaniu się drobnoustrojów chorobotwórczych, przyspieszających proces psucia się produktu.

Posiłki te dobrze jest podgrzewać w kąpieli wodnej. Kilka minut w gorącej wodzie zazwyczaj wystarczy, ale przed podaniem dokładnie mieszamy produkt i sprawdzamy jego temperaturę.

Pieluszki wielorazowe vs. pieluchy jednorazowe

0
Pieluszki wielorazowe vs. pieluchy jednorazowe

Malutkie dziecko jest w pełni uzależnione od codziennych decyzji podejmowanych przez jego opiekuna. Dotyczy to wszystkich aspektów jego życia. Odpowiedzialny rodzic wie, że w jego rękach leży zdrowie i samopoczucie dziecka. Jednym z dylematów młodych rodziców jest to, jakie stosować pieluszki – jednorazowego czy wielorazowego użytku?

Dzisiejsze pieluchy wielorazowe

Można zauważyć, że powraca trend używania pieluszek wielorazowych. Należy zaznaczyć przy tym, że dawna tetra, która przysparzała wiele problemów odchodzi powoli do lamusa. Producenci stosują aktualnie inne materiały do produkcji pieluch i wkładek, np. welur bambusowy, polarowy, bawełna organiczna, mikrofibra. Wymagają one posiadania odpowiednich certyfikatów.

Jak ich używać?

Rynek oferuje wiele rodzajów pieluszek wielorazowych, zatem decydując się na jakiś określony model, należy dowiedzieć się jak go odpowiednio używać. W zależności od możliwości finansowych i preferencji można wybierać spośród następujących rodzajów pieluch:
– pieluszka z kieszenią, w której znajdują się wkłady absorbujące wilgoć,
– pieluszka z AIO, z wkładką wszytą na stałe,
– pieluszka formowana zapinana na różne sposoby (rzepy, napy, wiązania),
– peluszki do składania.

Warto eksperymentować w tym zakresie i wypróbować kilka różnych modeli, zanim zdecyduje się na ten jeden konkretny. Pamiętajmy, aby dostosowywać wielkość pieluch do wieku i wielkości dziecka.

Który rodzaj pieluch wybrać?

Biorąc pod uwagę aspekt wygody użytkowania, mimo zastosowania nowoczesnych rozwiązań w przypadku pieluch wielorazowego użytku, to jednak w tej kwestii prym nieustannie wiodą pieluchy jednorazowe. Wymiana następuje szybko, bezproblemowo, nie trzeba ich prać i doskonale sprawdzają się podczas podróży. Koszty takich pieluch ponosimy regularnie, jednak w mniejszych kwotach – taki zakup na raty. Natomiast w pieluchy wielorazowe od razu należy więcej zainwestować.

Pieluszki wielorazowe łączą się z ekologicznym stylem życia. Pieluchy jednorazowe kojarzone są z szybkim, nowoczesnym trybem egzystowania. Zatem uważam, że każdy wybór będzie odpowiedni, ważne by był dostosowany do potrzeb i preferencji określonej rodziny.

Kreatywność dziecka – jak ją rozwijać?

0
Kreatywność dziecka - jak ją rozwijać?

Współczesność, w której funkcjonujemy, obfituje w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań z różnych dziedzin wiedzy. Aby generować nowe pomysły, konieczna jest kreatywność.A proces jej kształtowania powinien rozpocząć się już od najmłodszych lat.

Rozwój kreatywności u dzieci

Rodzice, wychowawcy, nauczyciele w ostatnich latach stawiają na rozwój tej jakże cenionej umiejętności. Możemy to zamierzenie osiągnąć poprzez zastosowanie odpowiednich oddziaływań edukacyjnych. W przypadku małych dzieci oczywiście najlepiej sprawdza się nauka poprzez zabawę.

Jakie zabawy uczą kreatywności?

Wszelkie te, które pobudzają wyobraźnię dziecka. Maluszek musi podjąć wysiłek intelektualny, aby stworzyć w swojej głowie określone wizje. Wymagajmy od dzieci tego, aby sobie coś wyobrażały, opowiadały o tym, rysowały to. Malowanie i wszelkiego rodzaju prace ręczne to świetny element pracy edukacyjnej w tym zakresie. Rysowanie, malowanie, wyklejanki bardzo wiele uczą. Dziecko musi samodzielnie zaplanować i zorganizować swoją pracę tak, aby osiągnąć pożądany efekt. Maluszek przedstawia w ten sposób swoją własną wizję świata. Nie zachęcajmy go zatem do bezmyślnego odtwarzania wzorów, a do samodzielnego tworzenia, komponowania czegoś zupełnie nowego.

Zabawa lalkami, samochodami itp. także pozwala przysłowiowo puścić wodze wyobraźni. Dziecko może różnego rodzaju przedmioty charakteryzować na różne sposoby, np. lalki można czesać, malować, szyć dla nich kostiumy. Ważne by młodego człowieka nakierowywać na odpowiednie tory i wyznaczać mu nowe zadania, aby nauczyło się urozmaicać swoje zabawy.

Nieoceniona jest zabawa w teatr. Tutaj dzieci nie tylko popisują się umiejętnością naśladownictwa, ale przede wszystkim kreatywnością w sposobie odwzorowywania zachowań innych oraz a także kompetencjami w zakresie samodzielnego kreowania nowych sytuacji i sposobów ich odgrywania. Wyrażanie siebie to idealna metoda rozwoju wyobraźni.

Zestawy kreatywne i pomoce naukowe

Rynek oferuje wiele różnego rodzaju zestawów kreatywnych. Dzieci za ich pomocą mogą stworzyć niepowtarzane kompozycje, zgodne z własną inicjatywą i inwencją twórczą. Przykładowo bardzo fajnymi elementami do kreatywnych zabaw są: odlewy gipsowe, kartonowe budowle, wszelkiego rodzaju rękodzieło – tworzenie wazoników, szkatułek, biżuterii.

Warto też korzystać z zabawek naukowych, które poszerzają wiedzę dzieci na temat budowy ludzkiego ciała, zjawisk fizycznych, doświadczeń chemicznych itp. Atrakcyjny sposób przekazu wiedzy to gwarancja wzbudzenia zainteresowania dziecka, zainspirowania go do formułowania własnych hipotez i wyciągania wniosków.

Uczenie dziecka postępowania według utartych schematów ogranicza swobodę myślenia i wyobraźni. To może spowodować, że młody człowiek będzie nieustannie szukał schematycznych, gotowych rozwiązań i nie będzie samodzielnie potrafił niczego wykreować. Kreatywny człowiek nigdy się nie nudzi, ma wiele interesujących pomysłów, a jego życie jest o wiele bardziej ciekawe. Dbajmy zatem o rozwój kreatywności dzieci.

Kalendarz żywieniowy dziecka do 1 roku życia

0
Kalendarz żywieniowy dziecka do 1 roku życia

W początkowym etapie życia maluszek karmiony jest wyłącznie mlekiem matki. Przez dłuższy czas jest to wystarczający pokarm, który zaspokaja wszelkie potrzeby żywieniowe małego dziecka. To bardzo wygodne dla rodziców, którzy dzięki temu nie muszą przygotowywać innych posiłków i mogą w pełni skupić się na czynnościach opiekuńczych, których wymaga malutki, niesamodzielny człowiek. Wszystko jednak do czasu, gdyż przychodzi moment, kiedy dietę dziecka należy rozszerzyć.

Kiedy to zrobić i jak?

Postaram się udzielić kilku wartościowych kilku wartościowych rad w tej kwestii.

Matki, które karmią piersią, mogą moment wprowadzenia nowych pokarmów nieco przeciągnąć i rozpocząć to po 6 miesiącu życia dziecka. Kobiety karmiące butelką, sztucznym mlekiem czynią to nieco wcześniej, około 5 miesiąca życia.

W tym czasie zwiększają się potrzeby żywieniowe dziecka, zatem należy mu dostarczyć większej ilości składników mineralnych i witamin.

Nowe pokarmy wprowadza się stopniowo. Zaczynamy od dań jednoskładnikowych i od niewielkich ich porcji, które zwiększamy z dnia na dzień. Zdecydujmy się początkowo przykładowo na marchewkę lub jabłuszko i dzień po dniu zwiększajmy dawkę, rozpoczynając od podania jednej łyżeczki. Wprowadzając nowe jedzenie musimy to czynić pojedynczo bowiem można w ten sposób szybko zdiagnozować ewentualne alergie pokarmowe dziecka. Gdy od razu zaczniemy łączyć produkty to trudno będzie zinterpretować, który z nich zaszkodził dziecku, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce. Dopiero po jakimś czasie stosujemy połączenia kilku różnych składników, urozmaicając dietę dodatkiem mięsnym.

Stosujmy odpowiednie łyżeczki, przeznaczone do karmienia malutkich dzieci. Poza tym, dobierajmy pokarm do wieku dziecka, aby zapewnić mu odpowiednią konsystencję dań. Na bardziej zaawansowanym etapie rozwoju, dziecko powinno zacząć otrzymywać mniej rozdrobnione produkty, aby nauczyć się gryźć i przeżuwać.

Co zrobić, gdy dziecku nie podoba się pomysł rozszerzenia diety? Czyli, dziecko nie chce jeść

Podawajmy posiłki, gdy widzimy, że nasza pociecha jest w dobrym nastroju. Rozdrażnienie i zdenerwowanie zdecydowanie nie sprzyjają eksperymentom kulinarnym, bowiem dziecko przyzwyczajone do jednego smaku mleka, może w takim momencie zirytować się nowymi doznaniami. Nie zrażajmy się też zbyt szybko, gdyż początkowa niechęć jest zjawiskiem częstym i uważanym za normalne.

Kalendarz żywieniowy

Spróbujmy skomponować swoisty kalendarz diety, który może pomóc w doborze odpowiednich pokarmów na różnych etapach rozwoju dziecka:

– 6 miesiąc życia: marchewka lub ziemniaki, jabłko,
– 7 miesiąc życia: inne warzywa – pietruszka, seler, cukinia, zielony groszek; to dobry moment, aby zacząć wprowadzać niewielkie ilości glutenu wraz z kaszkami czy kleikami zbożowymi. Może pojawić się pierwsze chude i lekkostrawne mięso (królik, indyk, kurczak),
– 8 miesiąc życia: ryby morskie, połowa żółtka, ryż, banany, śliwki, buraki, gruszki. Można wprowadzić ziółka, np. majeranek i koperek,
– 9 i 10 miesiąc życia: coraz bardziej urozmaicamy dietę: szpinak, bakłażan, natka pietruszki, fasola, pomidory, biszkopty, całe jajko, twarożek, jogurty naturalne,
– 11 i 12 miesiąc życia; wprowadzamy produkty kiszone, np kapustę, ogórek. Zaczynamy używać też więcej przypraw, w tym odrobinę soli. Po 1 roku życia wprowadźmy cytrusy i miód.

Posiłki można samodzielnie przygotowywać bądź sięgać po gotowe dania słoiczkowane, które są również zdrowie i przygotowane z dużą starannością.